K.O. Ping-pong

Pingis är kul. Men samtidigt så otroligt tråkigt då minsta skillnad i talang mellan spelarna gör så stor skillnad på upplevelsen. I en drömvärld så skulle båda spelarna vara exakt lika duktiga, matchen vara en spännande dragkamp från början till slut och vinnaren skulle koras med minsta möjliga marginal. Men, som sagt, så ser verkligheten inte ut. Så vad sägs om att vi skapar en drömvärld?

För några år sedan fick vi frågan om att skapa en aktivitet till en musikfestival i Sverige. Något som var engagerande, skapade ett spännande möte mellan människor och som gärna syntes och hördes. Direkt fick vi idén om att skapa ett rättvist pingisbord. Lösningen skulle vara att flytta nätet när den ena spelaren vann en boll för att genast göra spelet lite lättare för den andra spelaren. Vinner man en boll så blir ens egen planhalva lite större/lättare att träffa och den andra spelarens lite mindre/ svårare att träffa. I teorin skulle man längs vägen hitta en mittpunkt där spelet blev balanserat och därigenom mer spännande.

Under några Superdays gav vi oss i kast med projektet genom att bygga om ett minipingisbord med ett flyttbart nät på räls, en motor som kunde flytta nätet på rälsen och en arduino-dator som styrde hela processen. Input till systemet blev en flipper-knapp på vardera sida av bordet så att man enkelt kunde trycka in sin poäng när man vunnit en boll. Enda osäkerheten var egentligen bara en sak: Skulle det bli roligare att spela pingis?

Svaret var ja. Bara några bollar in i första matchen så skrattade vi högt åt hela upplevelsen och kunde bara älska det nya lagret som lagts på med hjälp av lite digital teknik. Men snabbt dök en fråga upp från vår kollega Tommie som tittade på: ”Men, hur vinner man?”. Vi skrattade och svarade: ”Man räknar ju poängen såklart, det är ju pingis!”. Tommie rynkade på pannan lite och frågade sen: ”Vinner man inte när nätet är ända borta vid motståndaren?”. Och exakt i det ögonblicket föddes K.O. Ping Pong.

K.O. Ping Pong är en del pingis, en del retro-kung-fu-spel och resten upplevelse. Spelet låter två spelare mötas, ikläda sig varsin spelkaraktär och sedan göra upp om titeln som ”The Worlds Greatest K.O. Ping Pong Champion Ever!”. Vinner gör man genom att maxa ut nätet mot den andra spelaren och därigenom få sin knock out. Hela upplevelsen förstärks genom effektljud och speaker som hämtar sin inspiration från gamla data- och flipperspel samt led-lampor som tydligt visar liv-mätarna för båda spelarna. Naturligtvis kan man även reta sig motspelare med inspelade ”taunts” från ens karaktär.

Pingis är orättvist. K.O. Ping Pong är en upplevelse. Det är förflyttningen vi sökte och som vi också hittade längs vägen genom att iterera idén genom att prototypa, testa och ifrågasätta.

Ny match någon?

Frågor och funderingar?

Prata med Andreas Stjärnhem, vår creative director för KO Ping-pong. Han vet det mesta om projektet! Du når honom via:

0