Kasta macka

Sommar, strand och att kasta macka hör definitivt ihop. Det tycker i alla fall vi tillsammans med vår kund Arvid Nordquist. Vi helt enkelt gillar att kasta macka så pass mycket att vi tog fram ett eget spel så att flera skulle ha möjligheten att ta del av denna sköna aktivitet utan att behöva befinna sig i närheten av någon strand. 

Arvid Nordquist lanserade 2013 ett sommarkaffe – kaffe som skulle säljas i princip under sommarmånaderna. Det var ett lyckat koncept som lockade till sig nya nyfikna kaffeprövare. Sedan dess har Arvid Nordquist tagit fram ett nytt sommarkaffe varje år. Årets sommarkaffe går under temat “Sommar älskar Rio”. Kaffet som, passande till temat, rostas på 100% Arabicabönor främst från just Brasilien.

Vår uppgift var att ta fram en idé inkl produktion för en digital lösning som skulle hjälpa Arvid Nordquist att sticka ut bland sina konkurrenter och som skulle designmässigt följa årets tema. Arvid Nordquist var även nyfikna på någon spännande annonsvariant som fick konsumenter att interagera. Huvudsakliga målet är att få ökad uppmärksamhet kring produkten och få flera nya prövade av deras kaffe.

Målgruppen är LOHAS 25-59 år – dvs individer som är intresserade av hälsa, njutning, hållbarhet och bryr sig om miljö och omvärld. Det är en bred målgrupp som gjorde att vi behövde komma fram till något som skulle fungera hyfsat för både de lite yngre och äldre. Vi höll vårt fokus på sommar, strand och någon rolig aktivitet.

Resultatet blev ett spel Kasta macka, som fungerar lika bra på mobil som på desktop. För att testa en kul annonsvariant så var utgångspunkten att göra ett spel som kunde spelas direkt i banner. Tröskeln för att starta spelet är lite lägre då man inte behöver klicka sig vidare till en sajt eller behöver ladda ner en app – utan kan börja spela direkt.

I spelet kan man välja både styrka och vinkel för sitt kast. Genom att träffa saker, som t ex bojar eller hajar, kan man antingen få en extra studs eller så kan stenen tar tvärstopp. Syftet är såklart att få stenen studsa så många meter som möjligt.

Principen i spelet är lika enkel som i ”riktiga” kasta macka – men även om man slipper leta efter den perfekta stenen så är det rätt så klurigt att få till det perfekta kastet.

I en banner kan man kasta en gång. Efter det kan man antingen utmana sina vänner eller förbättra sitt resultat genom att fortsätta till en kampanjsida där både spelet och lite mer info om sommarkaffet finns. Det finns ingen generell topplista för spelet utan varje person kan skapa sin egen topplista och dela den med sina Facebook-vänner genom att utmana dem.

Kommer man direkt till kampanjsidan utan att ha först spelat i en banner så går det så klart att spela där precis på samma sätt som i banner. Principen i spelet är lika enkel som i ”riktiga” kasta macka – men även om man slipper leta efter den perfekta stenen så är det rätt så klurigt att få till det perfekta kastet. Vilken tur att man kan kasta hur många gånger som helst! Och stenarna tar inte slut!

Bannerannonsering går mobilt från och med v 19 på Aftonbladet samt på flera olika sajter via Widespace från och med v 21.

Sugen på att testa detta beroendeframkallande men samtidigt rätt så meditativa spel? Vad väntar du på? Skicka iväg den perfekta stenen, skapa din egen topplista, utmana dina vänner och skryt med ditt längsta kast! För att slippa leta efter banners på olika sajter så kan du gå in på sommarkaffe.se istället. Lycka till!

 

Frågor och funderingar?

Är det här inspirerande? Vill du också göra ett spel? Kontakta Anders. Han kan hjälpa dig!

0