Fingervals

Fingervals började som ett Superday-projekt, som sedan fick ett eget liv och vidareutvecklades på lediga stunder. Spelet bygger på en enkel mekanik där man styr en cirkel med sitt finger. Efter ett tag utökas det till två cirklar. Sedan tre, fyra, fem. Man plockar poäng och undviker hinder. Hela tiden utan att släppa fingrarna från skärmen.

Men från början var det inte alls tänkt att bli ett spel. Grundidén var en mobil upplevelse som drog nytta av multi-touch. Det skulle vara avskalat, utan text och instruktioner. Inte ens poängräkningen var tänkt att visas med siffror, eller överhuvudtaget vara lättförstådd.

Stilren och frustrerande endless-runner

Även om slutresultatet speglar mycket av originaltankarna så hände det en hel del i processen. Designfilosofin var fortsatt enkel och avskalad, men mekaniken drog sig mer åt att bli ett spel. Det hela mynnade ut i nån sorts stilren och frustrerande svår endless-runner.

Alla projekt är en process där man ofta landar i något annat än vad man startade med. Framförallt spel. På Sticky Beat är vi vana att arbeta på det sättet och sidoprojekt som Fingervals gör att vi lär oss ytterligare saker om varandra, hur vi arbetar och hur vi tar oss framåt.

iPad och iPhone

Fingervals utvecklades från början helt och hållet till iPad. Orsaken till beslutet låg helt och hållet i att mekaniken passade bäst till en stor skärm där fingrarna lättare kunde samsas. Senare gjorde vi även en version för iPhone som vi kallade Fingervals Pocket. Viss anpassning för mindre skärmar gjordes, men spelet fungerade förvånansvärt bra ändå. Nu har telefonerna gått mot större skärmar, så det är inte ett problem längre egentligen.

Fingervals och Fingervals Pocket är utvecklat i Adobe AIR. Det innebär att programmeringsspråket är Actionscript 3.0, men istället för att köra via Flash i webbläsaren så exporteras det ut till en app för iOS. Konceptet är format av mig och Robert Schlyter. Jag har sedan utvecklat och Robert designat.

Ladda ner Fingervals och Fingervals pocket på App Store:

  • Fingervals för iPhone
  • Fingervals för iPad

Frågor och funderingar?

Kommentera gärna nedan så svarar vi så gott vi kan. Eller så når du Nisse Bryngfors via:

0