Rocka Munnen - spelet som gör det roligt att borsta tänderna

Med spelet och kommunikationskonceptet Rocka munnen tar Folktandvården i Sverige ett nytt grepp för att förbättra barns tandhälsa. Bakom idén står vi på Sticky Beat tillsammans med reklambyrån Bulldozer och genom ett nära samarbete har vi skapat en kommunikation som lever samtidigt i både den digitala och den fysiska världen.

När siffrorna visade en oroväckande ökning av karies hos yngre skolbarn insåg Folktandvården Sverige att man behövde ett nytt verktyg i kampen för friskare tänder.

Nu lanseras resultatet av samarbetet mellan Folktandvården och Karlstadbyråerna som pågått i över ett år. Spelet Rocka munnen är en nationell satsning som gör tandborstningen roligare, lär ut de viktigaste insikterna och förenklar vardagen för alla föräldrar. Kombinationen av ett spel med musikalisk tandborstar-timer samt stark kommunikation i digitala och fysiska kanaler ska hjälpa hela familjen att bli bättre tandborstare.

Rocka munnen kopplar ihop tandborstningen och skärmen i ett roligt spel och en musikalisk upplevelse som utgår från tandborstningens gyllene regel: två minuter, två gånger om dagen. Genom spelet blir den digital och förvandlas till ett modernt hjälpmedel i vardagen.

Med hjälp av spel och gamification kan vi ta fasta på befintliga rutiner och sedan föra dem in i en digitala miljö som barnen är ägare av. Det här skapar en enormt stark plattform att påverka beteenden med, inte minst för att just spel är en fantastisk dörröppnare till människors tankar, känslor och önskemål. Barn vet redan att man ska borsta tänderna, men Rocka munnen ska få dem att vilja borsta tänderna och det är en enorm förflyttning.

Folktandvårdens historia innehåller många bevis på hur man framgångsrikt har förändrat och förbättrat tandhälsan – och folkhälsan – i Sverige. Idag finns ”lördagsgodis” med i Svenska Akademiens ordlista och är ett vedertaget begrepp i svenska språket. För familjer har det blivit en vardagsregel att följa och för många vuxna är det ett tankesätt som bidrar till att hålla en hälsosam livsstil.

För att kunna fortsätta förebygga och vara världsbäst på friska tänder måste man anpassa sig, utveckla sig och våga använda nya verktyg. Vi vet att grunden till bra rutiner och goda vanor börjar i hemmet. Med Rocka munnen kan vi både hjälpa föräldrarna och förändra beteenden. Det ger en ny möjlighet att prata om vikten av bra tandhälsa med barnen – före, under och efter tiden man spelar.

Rocka Munnen finns att ladda ner på Google Play för Androidenheter och App Store för iPhone eller iPad.

0

Fryshuset - världens viktigaste webb!

Fryshuset … 

När vi i början på 2018 fick förfrågan om vi ville ta oss an Fryshusets nya interna och externa webb var det många som gjorde det till en hjärtefråga för oss här på Sticky Beat redan från start. Det ideologiska fundamentet “Fryshusandan” är helt gjutet i värme, tillit och en tro på det goda i människor och allas lika värde, vilket också gjorde att det blev fullkomligt naturligt att även vi skulle börja brinna för det. Fryshusets fight grundar sig i samma insikt som det som driver oss och vårt företags innersta: We love tomorrow. Vi vill också vara med och bygga en bättre morgondag.

Vårt uppdrag är att låta det digitala växla upp den kraft, medmänsklighet och möjlighetsmaskin som redan är Fryshuset. Med det grunduppdraget finns det heller inte rum för något annat än magi och storhet i målsättningen med det vi ska utveckla:

Fryshusets digitala närvaro ska ge människor kraft och inspiration att förändra världen genom passioner, upptäckter och mänskliga möten.

 

En annan viktig insikt vi fick genom att komma i kontakt med “Fryshusandan” var hur snabbt möjligheter växer fram när man stöter på ovanligt tuffa utmaningar. En verklighet de ständigt lever i och som vi nu kunde ta tillfället i akt att lära av. Vår tuffa utmaning i det här fallet handlar om att vi digitalt ska förmedla massor av känslor och emotioner och inspirera fler att hitta sina passioner. Samma utmaning fick också oss att börja rannsaka oss själva och vår egen innovationsprocess. Numera finns insikten om att “motorerna” i det vi ska skapa måste finnas ännu tidigare, för att våra idéer senare ska kunna stämmas av om de uppfyller dem och för att dra upp de stödlinjer som utvecklare och designers behöver för att levandegöra världens viktigaste webb.

 

Och till den kanske viktigaste insikten av dem alla. Fryshusets uppdrag är både mäktigt och en gigantisk utmaning på samma gång. Det företag som utvecklar deras lösning måste ha “Fryshusandan”, för att på riktigt kunna utveckla och innovera det som andas det de står för. Starka emotionella verkligheter måste förmedlas av starka digitala upplevelser, för att kunna spegla deras innersta kärna och göras rättvisa. För det måste man känna och leva det de känner, vilket vi tror att vi faktiskt gör. Kvittot på just den här viktiga ingredienser var den här kommentaren:

 

 

”Sticky Beat har på kort tid verkligen förstått den komplexa organisationen som Fryshuset är. De har visat hjärta och en enorm stolthet över att få jobba med Fryshuset.
Presentationen visar att deras kombination av att komma utifrån och samtidigt ha stor förståelse för organisationen har resulterat i något som vi aldrig hade kunnat komma fram till själva internt. Med värdegrund och visionen i grunden har de presenterat en nytt, modernt och fräscht sätt att se på och presentera Fryshuset.”

0