Virtuell rallytur

Nu när VR börjat bli ett hett ord på mångas läppar och nyfikenheten kring utrustningen, tekniken och inte minst själva upplevelsen ökar börjar vi på Sticky Beat också få fler förfrågningar kring uppdrag som har koppling till just den virtuella verkligheten. Vad sägs om att få hoppa in i en rallybil och uppleva en skogsväg i 200 km/h utan att behöva resa sig från soffan?

Santander Consumer Bank i Norge, som bland annat erbjuder bilfinansiering, ville berätta om deras nya webbportal för bilåterförsäljarkunder på ett lite roligare sätt. Tillsammans med den norska byrån Los & Co kom de fram till att göra en app som förutom information om portalen även skulle innehålla en VR-upplevelse.

Vi på Sticky Beat fick i uppdrag att utveckla appen enligt design och innehåll från Los & Co. Den mest intressanta delen för oss var ju såklart upplevelsen som skulle anpassas för cardboard 2.0, vilken är den lite billigare varianten av VR-glasögon som fungerar både för Android- och iOS-mobiler. Upplevelsen behövde även fungera utan VR-glasögon så att man fortfarande hade möjlighet att se olika saker beroende på hur man vinklade sin mobil.

Tack vare VR har vi nu möjligheten att sätta in människor i nya spännande situationer, där vi kan förändra och påverka dem.

I själva VR-upplevelsen får användaren kliva in i en rallybil och följa med på en åktur tillsammans med den norska rallyföraren Henning Solberg. Det blir en fartfylld minut mitt i de norska skogarna där användaren verkligen får hålla i sig i kurvorna, något som väldigt få har möjlighet att uppleva på riktigt. Tack vare VR har vi nu möjligheten att sätta in människor i nya spännande situationer, där vi kan förändra och påverka dem.

Under våren kommer Santander skicka ut cardboards till bilåterförsäljare i Norge tillsammans med en uppmaning om att ladda ner samt testa appen. Målet är att nå ca 2 000 bilåterförsäljare, informera dem om den nya portalen och framför allt bjuda dem på en fartfylld upplevelse.

Vi kommer säkert att se väldigt mycket olika VR-lösningar och -upplevelser som tas fram i samma takt som ny VR-utrustning kommer ut på marknaden i år. Det finns oändliga möjligheter med VR och vi på Sticky Beat har redan massor av idéer som vi hoppas kunna förverkliga tillsammans med våra kunder och samarbetspartners. Just nu jobbar vi med ett väldigt spännande VR-projekt som vi ska berätta mer om under våren. Det här är bara början!
Race-appen kräver en inloggning, så tyvärr är den inte tillgänglig för alla.

Frågor och funderingar?

Prata med Anders Hammar. Han vet det mesta om projektet! Du når honom via:

0