Com Hem Race

När Pool kom till oss och behövde hjälp med att utforma ett bilspelskoncept kunde vi självklart inte tacka nej. Vi har länge velat göra ett spel som testar gränsen för vad som är möjligt i en webbläsare, och nu fick vi chansen.

Slutkunden var Com Hem och det fanns en lös tanke om ett bilspel som en fortsättning på deras TV-reklam, som handlade om två barn som tävlar i ett bilrace. Vi fick ansvaret att ta fram en kreativ idé och ett koncept, med ett spel som kärna, som kunde fungera som digital aktivering.

Upplägget blev enkelt: Kör så långt som möjligt på en minut. Plocka bredbandsuppgraderingar för högre fart. Krocka inte. Dessutom passade vi på att använda laddningsskärmen för att kommunicera om möjligheten att uppgradera till snabbare uppkoppling hos Com Hem.

Vi visste tidigt att vi ville göra spelet i 3D, men samtidigt behövde vi hålla de tekniska trösklarna så låga som möjligt för maximal räckvidd. Att göra en native-app som måste laddas ner var därmed aldrig aktuellt.

Istället tittade vi på vad vi kan göra, framförallt mobilt, i vanliga webbläsare. Idag finns det ett ganska brett stöd för WebGL, både på desktop och mobilt, som möjliggör avancerad 3D med bra prestanda. Vi visste att det gick att göra upplevelser i mobila webbläsare som kan närma sig det vi kan göra i native-appar, men vi visste inte hur långt vi kunde dra det.

Com Hem Race – Spelet

Till vår glädje visade det sig att vi kunde dra det ganska långt. Vi visar realtidsrenderad 3D i 60 fps som utseendemässigt håller hög kvalitet rakt igenom och fungerar bra i alla moderna läsare. Vi använder oss av Three.js för att enklare kunna jobba med 3D. All fysik och kollisioner görs i 2D och använder sig av fysikbiblioteket p2.js. Ljudeffekter och musik sköts via Howler.js och gränssnittet i övrigt är vanlig traditionell HTML/CSS. Självklart är allt detta relativt krävande, men en hyfsat ny telefon klarar det fint.

Med Com Hem Race har vi visat för oss själva att tiden och tekniken är mogen för 3D i webbläsaren. Vi ser fram emot att använda det i fler sammanhang framöver.

Men, hur långt tar du dig i spelet själv?

  • Besök webbsida

Frågor och funderingar?

Prata med Anders Hammar, vår utvecklare för Com Hem Race. Han vet det mesta om projektet! Du når honom via:

0