Blipper

Är du engagerad i en förening? Hör du kanske till de tusentals ideella som säljer lotter och kaffebröd för att den lokala föreningen ska gå runt? Hur vore det om du istället lade den tiden på att spela spel och samtidigt samlade in lika mycket, eller mer? Skulle du ha något emot det och skulle det vara svårt att få dina barn att hjälpa till? Nä, tänkte väl det. Så grattis – Blipper är här!

Blipper är ett mobilspel som vi har utvecklat för Citycon i samarbete med Vinter. Citycon äger ett antal köpcentrum i Sverige och grannländerna. Bland annat Kista Galleria, Jakobsbergs Centrum och Stenungstorg. Gemensamt för alla är att de är lokala köpcentrum som främst besöks av människor som bor i närheten. Vår utmaning var att stärka den lokala kopplingen; att man skulle känna att det här är mitt köpcentrum, det är här jag hör hemma.

Överallt i Sverige där det bor människor finns det föreningar. Många brinner för sin ort och sitt område. Det kan vara basketlaget, scoutkåren eller föreningen som jobbar för att seniorer ska bli bättre på teknik. Tänk om det lokala köpcentrumet kan vara med och ge tillbaka till ortens invånare genom att stödja föreningarna. Och tänk om man istället för att rösta om vilka som ska få pengar kan spela och skänka sina poäng. Så gick våra tankar när vi utformade Blipper.

Vi ville att spelet skulle vara enkelt och lätt att förstå, men samtidigt kul, engagerande och ge den där underbara känslan av att man vill spela en gång till. Resultatet blev en slags blandning av flipper och klassiska Breakout. Istället för att ha ett visst antal kulor så spelar man på tid och det gäller att samla ihop så många poäng som möjligt på de tre nivåerna innan tiden tar slut. Poängen man spelat ihop samlas i en pott som man när som helst kan skänka till en av tre föreningar som finns på samma ort som ”ditt” köpcentrum. Den förening som fått mest poäng under en månad vinner 10 000 kr och totalt ska 1 000 000 kr delas ut av Citycon under ett års tid.

Det finns två sätt att få extra poäng. Dels kan jag be en vän mata in en kod som dyker upp efter spelomgången. Gör hen det inom två minuter slumpas en extrapoäng fram. Detta kallar vi att ”spinna” en vän. Extrapoängen kan vara skillnaden mellan att hamna på eller utanför topplistan. Här testas vänskapen med andra ord. Andra sättet är att spela i spelzoner som är utplacerade på Citycons köpcentrum. Spelzonerna är utrustade med iBeacons och när appen fångar upp signalen får man dubbla poäng.

Det finns inte bara en utan tre topplistor – högst poäng, spinnat flest och skänkt mest poäng. Här har man alltså möjligheten att bli en lokal hjälte på flera sätt. Givetvis drömmer vi om härliga fighter på köpcentrumen där boule-klubben tävlar mot skate-föreningen i Blipper. Och om jag själv tillhörde någon av de tävlande föreningarna skulle jag engagera såväl mina barn som svärföräldrarna i spelandet.

Om man inte bor i närheten av de sju olika köpcentrumen kan man välja ”Övriga Sverige”. Där skänker man sina poäng till en välgörenhetsorganisation istället.

Blipper är en del av en större kommunikationskampanj för Citycon som är framtagen av reklambyrån Vinter och lanseras på World Kindness Day.

  • Ladda ner för iPhone
  • Ladda ner för Android

Frågor och funderingar?

Prata med Michael Dabrowski, vår VD. Han vet det mesta om projektet! Du når honom via:

0