Aifi - smart högtalare

aiFi är en smart, trådlös och bärbar högtalare. Den är unik i sitt slag för den kan förvandlas till en ny, större högtalare genom att sätta ihop två eller flera av dem. Det behövs inga kablar eller inställningar för att få dem spela tillsammans och de är lätta att ta med sig vart man än går. Vägen från idé till produktion har dock inte varit helt enkel och många har fått vänta länge på sina aiFis. Nu äntligen har aiFi kunnat börja leverera sina högtalare vilket vi är glada över. Vi är även glada över att vi fått ta fram en webbplats för aiFi för att underlätta deras kommunikation och säljarbete.

Tanken att bygga ett modulärt ljudsystem – likt legobitar – föddes under våren 2014 av de värmländska innovatörerna Victor Isaksen och Fredrik Gunnarsson. Varje bit skulle bidra till högre volym och bättre ljudkvalitet men skulle fungera fint även ensam.

Under 2015 genomförde aiFi en crowdfundingkampanj för att kunna få hjälp att utveckla sin produkt. Genom kampanjen fick aiFi även internationell spridning. Målet med kampanjen var att få ihop 80 000 dollar och aiFi lyckades få ihop 110 000 dollar. En lyckad kampanj som bevisade att det fanns ett intresse för den här typen av produkt.

Tyvärr har många som investerat i aiFi fått vänta länge med att få sina högtalare. När man jobbar med en helt ny produkt så får man helt enkelt prova sig fram för att se vad som funkar bäst i praktiken. Det har tagit tid att bland annat hitta den perfekta tekniska lösningen för att kunna sätta ihop flera högtalare utan att dem blir för varma. aiFi ska även ut på den amerikanska marknaden, bland annat Kalifornien, där det är väldigt hårda krav. Det har bidragit till en lång certifieringsprocess vilket försenat själva produktionsstarten. 

Under tiden aiFi jobbade med sina högtalare och närmade sig produktionsfasen jobbade vi med att fram en ny webbplats för att kunna kommunicera kring produkten och där besökare kunde handla enkelt och smidigt. För att hitta rätt känsla, värdeord och vad som skulle kommuniceras ut inledde vi vårt samarbete med en workshop.

Efter workshopen kunde vi köra igång med idéarbete och sedan så småningom började ta fram design/UX innan vi startade med utvecklingen. Vi upptäckte så småningom att det var helt omöjligt att sälja ”ljudkvalité” när man inte hörde aiFi live. Därför bestämde vi att istället bevisa känslan av “stackningen” och det sammanlagda ljudet genom att ta fram headerbilder för webben där vi visar ihopsatta högtalare i olika miljöer och sammanhang. Ju fler ihopsatta aiFis desto roligare blir det.

Vi tog fram bildidéer, hittade passande modeller och lokaler tillsammans med aiFi-gänget, planerade fotograferingar samt medverkade vid alla fotograferingstillfällen. Till profilbilderna använde vi oss av den värmländska fotografen Dan Hedegren. Produktbilderna till webbshopen tog vår AD Tommie Svanström Ohlson. Förutom på webbplatsen används bilderna även i aiFis övriga marknadsföring och kommunikation.

Det var viktigt att ta hänsyn till att webbplatsen och bilderna skulle fungera lika bra både i Sverige och utomlands. Högtalaren är av skandinavisk design och eftersom skandinavisk design uppskattas även utanför Sverige valde vi det som tema då vi jobbade med webben.

Webbsidan har blivit själva basen för vår kommunikation där presumtiva kunder och andra intressenter kan hitta information om aiFi och göra sin beställning.
Lynn Dreierbakken, kommunikationsansvarig på aiFi

Det fanns sedan tidigare en Tictail-lösning för aiFis webbshop som aiFi gärna ville ha kvar. Vi kopplade ihop webbplatsen och webbshopen på ett naturligt sätt både tekniskt och utseendemässigt, vilket gör att besökaren inte märker så tydligt när man hoppar mellan webbplatsen och webbshopen. Det är även enkelt att handla när man väl är mogen för det. Webbplatsen är gjord i WordPress och är enkel att uppdatera och utveckla vidare i framtiden. 

“Webbsidan har blivit själva basen för vår kommunikation där presumtiva kunder och andra intressenter kan hitta information om aiFi och göra sin beställning. Vi är nöjda med att de på ett enkelt och överskådligt sätt kan göra det på vår sajt. Sajten är byggd på ett sätt så att vi enkelt kan utveckla den så att den alltid kan kännas up to date”, säger Lynn Dreierbakken, kommunikationsansvarig på aiFi.

Nu ser vi fram emot att få “stacka” våra aiFis här på Sticky Beat och att få jobba vidare med den här spännande produkten. Och såklart har gänget bakom aiFi redan planer för fler produkter med samma princip.

“Det finns många sätt att använda den här tekniken. Det här är en Lego-bit och nästa blir Duplo-bit”, säger Victor Isaksen, försäljningschef på aiFi.

Här kan du kika på hur aiFis webbplats och webbshop ser ut.

Frågor och funderingar?

Prata med Andreas Stjärnhem, vår Creative Director. Han vet det mesta om projektet! Du når honom via:

0