Företagen har inte förstått speciellt mycket

De första åren jag var ute och föreläste och pratade om sociala medier fick jag alltid, utan undantag, höra kommentarer i stil med ”ha, Facebook, varför ska jag vara med där, jag struntar väl i vad folk äter till frukost”. Och företag var minst sagt skeptiska till att de skulle ha nytta av en digital närvaro utöver den egna webbplatsen, som då sågs som något nödvändigt ont.

Dessa kommentarer hade jag inga problem att ha överseende med, det handlade trots allt om något nytt och långt ifrån alla förstod hur det skulle påverka oss.

Men nu, tio år senare, har jag inte samma överseende med detta. I princip ingenting har hänt sedan jag förklarade skillnaden mellan Myspace och Twitter för nyfikna åhörare.

Eller, alltså, allt har ju egentligen hänt under den här tiden men företagen har inte hängt med alls. Och när i princip varenda mamma, pappa, farmor och morfar har ett Facebook-konto och var människa med tillstymmelse till bekräftelsebehov instagrammar som om deras liv hänger på det, samtidigt som de yngre generationerna skickar stories via Snapchat i samma hastighet som våra politiker twittrar så har de flesta företagen missat hela grejen.

Visst de har med sociala medier i marknadsmixen, men det är ju för att marknadschefen varit på kurs och inte vill stå med brallorna nere när vd frågor hur många likes Facebook-sidan har.

Men det är väldigt få företag som har förstått möjligheterna som den digitala utvecklingen skapat. Hur man utnyttjar att vi under 40-50 års tid uppfostrat människor att lira dataspel och därigenom ständigt sträva efter att nå nästa nivå – att levla upp. Eller att vi numera både pratar i telefon, svarar på mejl och skickar kärleksknackningar via våra klockor?

Vad företag först och främst måste förstå är att digitaliseringen har förändrat oss människor, och framför allt vårt beteende i grunden.

Och att alla under 54 år (och de flesta över) förväntar sig att ha tillgång till allt och alla, alltid är något alla som vill göra business med oss måste förhålla sig till. På samma sätt som vi blir misstänksamma om vi inte får möjlighet att svara, kommentera eller diskutera med företag som vill ta vår tid i anspråk (läs: sälja nåt).

Vad företag först och främst måste förstå är att digitaliseringen har förändrat oss människor, och framför allt vårt beteende i grunden. Det är inte kanalerna som är utmaningen, det är våra krav och förväntningar som är den stora skillnaden.

Och därför måste företagen också inse att sociala medier inte är en ytterligare kanalmöjlighet eller något som någon av de yngre förmågorna får sköta, det är något som måste upp högt på dagordningen och något som antagligen leder till att det ställs helt nya krav på kommunikationschefen, men när denne har koll på detta så sitter hen antagligen i ledningsgruppen.

Ett bevis för detta är att de företag som lyckas bäst just nu med sin kommunikation är de stora aktörerna, de som kanske inte var först ut med en Facebooksida men som tidigt förstod att det gällde att lyssna och förstå och att digitaliseringen skapat fantastiska möjligheter att förstå och skapa relation till sina kunder. Och att lyssna för att fortsätta vara relevant.

Jag är därför inte bara glad att leva i en väldigt spännande tid, utan också över att ha möjligheten att jobba med företag och människor som förstår möjligheterna (och utmaningarna) och som tar kommunikation på allvar.

0