Helix
case
Att stå i kö förknippas sällan med något roligt. Trots det står vi ofta i kö. Antingen för att vi måste eller för att vi anser att det är värt det. Men tänk om vi ser kötiden som en möjlighet istället för nödvändigt ont? Mobilspelet Helix the game gör just det.

Utmaningen

Liseberg insåg tidigt att deras nya åkattraktion Helix skulle bli väldigt populär. Det är naturligtvis väldigt positivt, men det innebär också långa köer och därmed lång väntan för besökarna. Liseberg ville därför hitta nya innovativa lösningar för att besökarnas upplevda kötid skulle kännas kortare.

Processen

Tillsammans med reklambyrån Shout, som ansvarar för kommunikationen, arbetade vi fram ett koncept som drar nytta av att besökarna står stilla på samma ställe under lång tid. Via workshops togs flera spelidéer fram, som testades via prototyper där de som fungerade bäst sedan tog sig vidare till den slutgiltiga lösningen.

Lösningen

Helix the game är ett mobilspel som spelas i köområdet till attraktionen Helix. Spelet består av en rad minispel, designade för att spela synkroniserat med stora rörelser som gör att även de som inte spelar blir nyfikna på vad de andra gör. Skärmar i köområdet visar en kod som används för att spela och även poänglistor över aktiv spelomgång. Varje kvart dras en vinnare bland spelarna, som får ett expresspass och därmed kan gå före kön.

Resultatet

Helix the Game blev en omedelbar succé som laddades ner över xxx gånger första säsongen. Lösningen vann dessutom flera priser, bland annat Guldägget och Cannes… En annan intressant insikt var att attraktionens köområdet inte hade något klotter, vilket annars är vanligt.