Gör det kul och engagerande redan från början

Den här texten var tänkt att handla om Slack och hur det totalt har förändrat hur vi kommunicerar mellan oss på Sticky Beat. Att vi nu nästan aldrig skickar mail till varandra och hur det släppt loss kreativitet och engagemang trots att vi sitter utspridda. En gemensam plattform där vi snabbt kan ta beslut om allt från kundfeedback i ett projekt till var vi ska äta fredagslunchen.

Men istället började det komma små spridda tankar om vad det egentligen är som gör Slack speciellt. I grund och botten handlar det ju om ett tråkigt chatt-verktyg riktat mot företag. Inte vidare upphetsande eller ens unikt.

För dig som inte har koll på Slack så kan det väldigt förenklat beskrivas som en app där jobbsnacket samlas virtuellt på ett ställe, ordnat i kanaler och grupper och enkelt sökbart.

Så vad är det som skiljer Slack från andra liknande lösningar? Jo, vi har kul när vi använder det. Det är hela grejen. Det är kul.

Kunskapsspridning och transparens

Slacks styrka och kärna ligger naturligtvis i att man närsomhelst enkelt kommunicerar i kanaler, gruppchattar och via direktmeddelanden. Allt är sökbart och det finns massvis med smarta integrationer till olika tredjepartstjänster. Information sprids och görs transparent på ett väldigt effektivt sätt.

I en värld full av data och algoritmer blir känslan av mänsklighet ännu viktigare.

Men lika viktigt är att man enkelt kan posta animerade GIF-bilder och förutom de vanliga standardiserade emoji-bilderna kan man lägga till egna. Ett smidigt sätt att förlänga internskämt in i den digitala världen. Slackbot, den inbyggda hjälpredan, kan programmeras för att reagera på olika ord och fraser och apparna har välkomstmeddelanden som kan anpassas. Till och med felmeddelanden är skrivna på ett roligt och avväpnande sätt.

Så när vi är riktigt nöjda med något vi skapat skriver vi “Lägg ut!” och Slackbot är snabbt där och klistrar in en liten animerad GIF där Bo Holmström står och viftar med händerna under ockupationen av den västtyska ambassaden i Stockholm. Nödvändigt? Kanske inte, men väldigt kul.

Mer än en påklistrad gamification

Allt det här kan låta banalt, men det är också just det som gör skillnaden mellan att använda något och att gilla det. Eller älska det. Och det handlar inte bara om slutanvändarna. Kärleken till Slack genomsyrar också all officiell kommunikation som företaget själva gör. Deras twitterkonto är ett lysande exempel. Det här är en typisk tweet man kan få läsa som följare:

Med Slack blir det väldigt tydligt att det inte räcker med att lösa ett problem eller fylla ett behov. Det måste vara roligt och engagerande också. Och precis här finns en stor möjlighet att göra skillnad. Vi borde inte prata om att göra tjänster och program uthärdliga genom en i efterhand påklistrad gamification. Vi måste istället våga fråga oss hur vi kan göra det genuint kul och intressant redan från början. Det funkar inte att lägga på en rolighetsfaktor som ett lager ovanpå i panik, när det egentligen redan är för sent.

Ta hand om dina användare

I en värld som är full av data och algoritmer blir känslan av mänsklighet ännu mer viktig. De som får sina användare att känna sig sedda och omhändertagna har ett klart försprång och kan bygga en klan där varje individ känner sig både smart och stolt. Bättre ambassadörer kan man inte tänka sig.

Så oavsett om du ska göra en kampanj, ett spel, ett verktyg eller en vanlig webbsida, fundera på hur det kan göras intressant och kul att använda. Det räcker inte bara med att det fungerar och är informativt. Att det är underhållande, intressant och engagerande är minst lika viktigt.

Men hur ska man tänka och var börjar man? Andreas Stjärnhem, Creative Director på Sticky Beat, kallar det för ”Fajten, Klanen och Rolighetsfaktorn”. Snart berättar han mer om det här, så kom tillbaka!

Uppdatering: Nu finns artikeln Bjud din klan på en rolig fajt uppe. Där berättar Andreas precis hur man ska tänka när man pusslar ihop sitt nästa digitala mästerverk.

Anmäl dig också gärna till vårt nyhetsbrev så får du ett mail då och då när vi har nya tankar vi vill dela med oss av.

0