En tråkig kö kan bli en värdefull upplevelse

Om du har varit på en nöjespark senaste tiden, vad minns du mest? Risken är stor att det är oändligt köande snarare än fantastiska åkturer. Faktum är att det inte bara är i nöjesparker vi köar. Vi gör det ständigt i många olika sammanhang, och det är väldigt sällan en positiv upplevelse. Du känner säkert igen dig.

Vi har kommit en bit på vägen genom att effektivisera och organisera våra köer, eller helt enkelt gömma undan dem så de inte blir alltför uppenbara. Allt detta görs redan och har förfinats under lång tid. För att ta det ytterligare ett steg behöver vi göra något annorlunda.

Möjligheten att vända missnöje och tristess till något kul, informativt eller tidsbesparande.

Så vad händer när man också tar hand om sina besökare och kunder under tiden de köar? När man påverkar deras köupplevelse så att den inte bara känns kortare, utan dessutom rolig eller meningsfull? Här finns alla möjligheter att vända missnöje och tristess till något kul, informativt eller tidsbesparande.

Isolerade upplevelser

Idag går majoriteten av oss runt med en kraftfull dator i fickan. En dator som alltid plockas fram vid minsta lilla motstånd i vardagen. Den används när vi åker buss, under springturen, vid toalettbesöket. Ibland använder vi den till och med som telefon. När vi köar blir den oumbärlig. Vi kollar Facebook och Instagram. Vi twittrar och snapchattar. Och vi spelar spel.

Problemet är att det blir isolerade upplevelser. Små öar som är våra egna och inte alls kopplade till kontexten vi befinner oss i. Tid som skulle kunna föra människor närmare varandra, stärka relationer och varumärken, kastas bort helt i onödan.

Synkroniserade minispel

Vi har sedan länge insett att ett digitalt lager på en analog upplevelse är något otroligt kraftfullt. Och vi vet att det fungerar. Vårt mest kända exempel är Helix på Liseberg. Där blev lösningen synkroniserade minispel som gjorde det ibland upp till två timmar långa köandet till något kul. En tävling mot andra spelare i kön där man varje kvart hade chansen att vinna ett Express Pass.

Vår lösning fick ett stort genomslag och har uppmärksammats på många håll och har lyfts fram som det ledande exemplet på att fast-laning är en kommande trend.

Mer än bara nöjesparker

Men det är inte bara nöjesparker som lider av långa köer. Köer finns överallt och i många olika former och sammanhang. Vi köar till apoteket, när vi ska köpa en ny telefon eller konsertbiljetter. Ibland går det snabbt, men alltför ofta tillbringar vi en stor del av vår tid väntandes. Därför har vi inlett ett samarbete med Qmatic där vi gemensamt tagit fram en plattform för köunderhållning som vi kallar MyFunWait.

Qmatic är ledande på system för att hantera köer och vi på Sticky Beat brinner för slutanvändarens upplevelse och att hitta den bästa lösningen för varje given situation. Vi tycker att det är en perfekt kombination.

Vi brinner för slutanvändarens upplevelse och att hitta den bästa lösningen för varje given situation.

Det är heller inte alls säkert att det alltid är spel som är svaret på ett köproblem. Det kan lika gärna handla om att förbereda en kund och samla in information innan mötet. Eller börja en berättelse som ger köarna en bättre förståelse för deras situation och knyta dom närmare produkten, varumärket och företaget. Har de väl valt att ställa sig i kö så är de också värda att ta hand om, och sköter man det rätt så har man alla chanser att bygga en lojal klan.

Teknisk mognad ger nya möjligheter

Det här är bara är början. Den tekniska mognaden världen över bara ökar och därmed möjligheterna. De kommande åren räknar vi med att få se många fantastiska lösningar från olika aktörer som tar oss framåt i vårt köande. Det är oerhört inspirerande att vara en del av allt det här. Med fun-laning har vi hittat verktygen som gör oundvikliga köer uthärdliga. En unik chans att bygga relationer med kunder där väntandet istället är en tillgång. Så, låt oss tillsammans hitta sätt att göra köandet roligt och värdefullt.

0