Bjud din klan på en rolig fajt.

”Hur lyckas ni med alla webbar, appar och spel ni skapar på Sticky Beat egentligen?”

Den frågan har jag fått säkert ett hundratal gånger sista året. Och det är alltid lite som att den som ställer frågan förväntar sig ett enda ord, den digitala branschens heliga graal. Ett ord som ska förlösa hen ur digital-närvaro-ångesten.

Tyvärr har jag inte hittat ett ord som beskriver vårt recept på framgång. Jag har hittat tre. Vilket ur ett storytelling-perspektiv är ännu bättre. Den heliga treenigheten, alla goda ting är tre, tre bockarna Bruse osv.

Det som gör Sticky Beat framgångsrikt är orden fajten, klanen och rolighetsfaktorn och krafterna de rymmer. De svarar egentligen inte alls på hur det digital slagfältet fungerar, utan på hur vi fungerar, du och jag. Jag ska försöka förklara.

Fajten

Att berätta en historia utan att veta varför man gör det är storytelling-självmord. Det är som att laga mat utan recept, med ögonbindel, utan att smaka av och sedan bjuda till vännerna till middag. Inte OK. Evolutionärt har det varit viktigt att veta vad som verkligen är VIKTIGT. En gång i tiden handlade det om att lyckas berätta vilken skog man VERKLIGEN inte skulle leta hasselnötter i. För att det helt enkelt bodde en sabeltandad tiger i den.

Så mitt första råd:

Plocka en fajt.

Idag kan det handla om helt andra saker. Det kan till och med vara något så trivialt som rea på gröna äpplen. Men om du tycker att det är viktigt så kommer lyssnaren spetsa öronen när du säger att du tycker det är VIKTIGT. Mycket mer än när du säger vad äpplena kostar. Människor vill veta var din fight är. Gänget bakom projektsajten Basecamp kallar detta ”linjen i sanden”. Ett varumärke kan inte bara vara produkter och tjänster. Det måste ha en åsikt. En vilja. En jäkla fajt helt enkelt! Först då blir det relevant.

Så mitt första råd: Plocka en fajt. Säg vad som är viktigt och varför du tycker det. Prata ur skägget helt enkelt. På det digitala slagfältet är det enda sättet att verkligen skina.

Klanen

Varje gång jag har suttit i telefonkö till lokala vårdinrättningen för att försöka få en läkartid till en ordentligt snorig och hostig dotter så har det slutat med att växeln har stängt innan jag kommit fram. Skulle man använda affärsspråk om detta som har de inte konverterat mig. Alls. Och absolut inte dottern heller.

Men jag skulle hellre säga att de inte har sett oss. Alls. Vi tillhörde tydligen inte deras klan. Och häri finns en fantastisk perspektivförflyttning att göra.

Så mitt andra råd är:

Se din målgrupp som din klan.

Om du ser dina kunder, kollegor, samarbetspartners eller vilka det nu än är du skapar en digital upplevelse för som din klan så har du ALLA möjligheter att lyckas.

När jag jobbade i Amsterdam senast passerade jag Madame Tussauds och såg hur deras kö slingrade sig runt hörnet på huset. Gissade, lite fördomsfullt, att museets perspektiv på dem var att de var en samling presumtiva kunder som skulle konverteras vid biljettluckan. Gissade också att de sågs som en viss marknadsföringsinsats. Kö betyder ”bra attraktion”.

Men vad händer om Madame Tussauds istället ser dem som sin klan, människor som delar deras värdegrund om att vaxdockor är superhäftiga? Då måste de ta hand om dem redan när de ställer sig i kön, för så gör man med sin klan. Kanske en digital upplevelse som låter besöket på museet börja redan innan man kommit in? Idag är det en högst rimlig tanke.

Så mitt andra råd är: Se din målgrupp som din klan. Ni delar samma värderingsgrund. Skapa digitala upplevelser som är skräddarsydda för just din klan och som gör att de känner sig sedda, omhändertagna och förflyttade.

Rolighetsfaktorn

Om jag fick 100 000 kr i månaden för att spela spel hela dagarna, men med haken att jag bara fick spela dåliga spel, skulle jag säga nej. Tveklöst.

I tiden Z, för nog borde vi sluta snacka om generationer och demografier nu, så ägnar vi oss bara åt digitala upplevelser som låter oss spara tid eller fördriva tid på ett makalöst sätt. Och med ordet roligt i rolighetsfaktorn menar vi inte ha-ha-jag-skrattar-ihjäl-mig roligt utan saker som engagerar oss, får oss att glömma tid och rum, som lär oss något eller rent av får oss att känna oss lyckligare.

Dåliga, tråkiga, planlösa eller endimensionella upplevelser åker rätt ner i papperskorgen fortare än kvickt. Varför? För att vi har obegränsade möjligheter att hitta något bättre på App Store, Google Play eller något annat ställe vi letar på. Det finns ingenstans vi är så otrogna som vi är på våra smartphones.

Så sista rådet är:

Gör saker som är roliga.

På Sticky Beat jobbar vi ALLTID med ett användarfokus. Varje vägval vi tar i uppfinnandet av digital upplevelser ställs mot frågan ”Kommer det göra upplevelsen bättre och därför förflyttningen längre?”. Är svaret nej så förpassas idén till den digitala kyrkogården.

Så sista rådet är: Gör saker som är roliga. Inte tråkiga. Högsta möjliga rolighetsfaktorn i din digitala upplevelse är enda sättet att få din klan att återvända. Och för att de ska vilja ta fajten.

Så där har du framgångsreceptet för oss. Och för dig. Skapa digital förflyttning genom att sätta samman fajten, klanen och rolighetsfaktorn. Då är morgondagen redan här. 

P.S. Kommentera gärna härunder och ge mig dina tankar kring stark och engagerande digital förflyttning!

0